
En 2-kanal (sideror + elevator (højderor)) polyhedral (vingetipperne går kraftigt opad) svævemodel er den nemmeste måde at lære at flyve på, og anbefales stærkt. Et eksempel på en sådan model, ses her til venstre - Great Planes, Spirit. Når du kan håndtere en sådan model, kan du avancere til en model med krængeror og evt. - Spoiler.
Tro ikke, at svæveflyvning bare er at starte modellen og så glide tilbage. Det er meget nemt at få 30 + minutter flyvninger og omkring 100m højde.
Husk, at motormodeller er begrænset af størrelsen af brændstoftanken (ca. 10 minutter, hvadentet det er el- eller gasmodeller) og svævefly er kun begrænset af modtager-batteriernes størrelse (ca. 2 timer). Og svæveflyvning er meget mere udfordrende (min mening, naturligvis), men samtidig er det lettere at lære. Og ingen udgifter til brændstof, der er ikke begynder besvær, ingen oprydning bagefter... Også, mange byer har dekreter der forbyder model motorer, hvilket betyder flyvepladsen ofte ligger udenfor områder ligger uden for byens grænser. MEN, da svævefly ikke har disse væmmelige, ildelugtende sideeffekter, kan vi flyve i et tilstrækkeligt stort område!
Hvordan startes et svævefly (RC-Model)
Svævefly startes normalt af en "høj-start". En 30m gummiline med omkring 120m line. Gummienden fortøjes til jorden med en tyk pløkke. Den anden ende af linjen er en ring, der sættes på højstartskrogen på flyet. Stræk flyet med linen tilbage, indtil du har omkring 5-7kg i træk - dette vil afhænge af høj-starten, vægten og styrken af dit fly, og hvor rutineret du er til at flyve! Flyet startes i omkring en 30 graders vinkel, så gummilinen trækker den op som en drage i blæsevæjr. (Det er ikke ligesom en katapult start!). Højstarten kan bringe modellen op i en højde på ca. 100m opnås på en god dag. Under starten holdes højderoret neutral (for nu) og man holder modellen flyvende lige på vejen op. På toppen af af linen vil svæveflyet roligt flyve af linen.
En lille motor kan også bruges, men det skaber en masse ekstra vægt, som er meget skadelig for svævemodellens ydeevne. Høj-starter spænder fra omkring ca. 180 kr for letvægts-modeller til 1100 kr + til brug for tungere modeller.
Elspil bruges også. Det er meget lig en høj-start, bortset fra at du (piloten) altid har kontrol over linetrækket, så du kan som regel få få bedre starter. Det tager mere dygtighed, men, som en nybegynder behøver du ikke at bekymre dig om spil endnu.
Hvordan holder et svævefly sig oppe?

Da et svævefly ingen motor har, vil det altid synke gennem den omgivende luft (som en slæde som stopper, hvis bakken hører op). Kunsten består så i at finde noget luft, som stiger hurtigere, end modellens synk-hastighed... og til vores formål, er der to former for sådan luft:
Termik
luft som opvarmes lokalt, vil have en tendens til at stige. Opvarmningen kunne være af solen på en parkeringsplads eller et bål eller en.... Dette kaldes "termik bobler". Søjlerne i stigende luft kaldes termik. At flyve på dem kræver nogle færdigheder / erfaringer, og for det meste involverer det roligt håndelag med styrepindene og, at du har en god idé om, hvordan dit fly reagerer. En nem måde er blot at følge mere erfarne piloter (hvoraf nogle er fugle) ind i ind i termikken.
Skræntflyvning
Man kan også flyve på skrænt med pålandsvind. Vinden stående ind på en skråning vil stige for at komme over den. Du kan bare flyve foran skrænten, hvor luften stiger. Her smider du bare modellen lige imod vinden, og straks vil den stige og du styrer så i et stort 8 -tal og vender altid imod vinden. Dette er den enkleste måde at svæve på. Med en konstant vind det er let at flyve i, med udfordringer, som kunstflyvning osv. Dette kaldes (overraskende) "skræntflyvning" Landingen er mere udfordrende, medmindre du har et stort felt eller et fladt plateau på toppen.
Det kan sammenlignes med paragliding.